الأوراق العلمية


عرضالصفحاتالأوراق العربية ... عنوان الورقة + الملخصر.م
من 1 ـــ الي 13
الملخص

بصمات الأصابع في عالمنا اليوم من الوسائل الهامة في التعرف أو اكتشاف الجناة، كما أنها تمكن من التحقق من الأفراد بغرض الوصول إلي مواردهم الشخصية، هذا الأمر يتطلب المعرفة الدقيقة لطبيعة بصمات الأصابع وتصنيفاتها، فالتصنيفات تشكل عامل أساسي في تقليص الزمن المستغرق في البحث عن البصمة المجهولة مما يحسن من مستوى النظام المستخدم. في الورقة تحقيقا يتناول ما قدم من أبحاث في أنواع بصمات الأصابع وتصنيفاتها. والورقة تقدم أيضا طريقة لتصنيف البصمات تعتمد على استخدام النقاط الأساسية للبصمة، النتائج أظهرت سرعة ودقة بسبب اعتمادها على العمليات الحسابية مما سيساعد أنظمة التحقق واكتشاف الجريمة في انجاز عملهم في أسرع وقت وبدقة.

1
من 14 ـــ الي 27
الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تقييم السمية الوراثية للمركبات الجليكوسيدية المستخلصة من أوراق وثمار نبات العشار على مراحل الانقسام الميتوزي وعلى تركيب وسلوك الكروموسومات أثناء الانقسام في خلايا القمم النامية لنبات البصل. استخدمت في هذه الدراسة 3 تراكيز وهي 0.01 و 0.1 و1.0 مليجرام / مل. ولفترات زمنية مختلفة (24,12,8,4 ساعة) لمعاملة جذور البصل. أوضحت نتائج هذه الدراسة أن للمركبات الجليكوسيدية المستخلصة من أوراق وثمار نبات العشار تأثيرات سامة وراثية حيث أحدث تثبيطاً معنويا في معامل الانقسام الميتوزي في خلايا القمم النامية لنبات البصل. ووجد أيضاً أن مستخلصات الأوراق ذات كفاءة أعلى من مستخلصات الثمار، كما وجد أنها أدت إلى زيادة نسبة الشذوذ الكروموسومي في مراحل الانقسام الميتوزي المختلفة وبالتالي تنوع الاختلالات في كل طور من أطوار الانقسام, وكان من أهم هذه الاختلالات الكروموسومية الكروموسومات اللزجة والتمهيدي غير المنتظم والاستوائي المتكتل والاستوائي الكوليشيسيني والجسور والانفصالي الكوليشيسيني والكروموسومات التائهة و الكروموسومات المتقدمة و ثنائية الأنوية والنويات الدقيقة.

2
من 28 ـــ الي 35
الملخص

لقد أصبح استخدام النباتات والأعشاب الطبية في علاج العديد من الأمراض من الأمور الواسعة الانتشار في مجتمعاتنا المحلية الآمر الذي يتطلب بدل جهد والقيام بالدراسات البحثية التي تبحث في خصائص هذه المواد الحيوية الآمر الذي سيسهم في الاستفادة من المفيد وتجنب الغير مفيد. في هذه الدراسة المبدئية تم تعريض مجموعة مختارة من البكتيريا السالبة والبكتيريا الموجبة الجرام والمعزولة في المعمل لتراكيز مختلفة من مستخلصات نبات حب الرشاد المائية والعضوية ومستخلصات حبة البركة وذلك لتحديد قابلية احتواء هذه المستخلصات على مواد مثبطة للنمو البكتيري. نتائج هذه الدراسة بينت أن مستخلص نبات الرشاد المائي لم يكن مؤثر ألا في بكتيريا الـ S. aureus أما المستخلص العضوي كان شديد الفعالية مع كل البكتيريا المدروسة.في حين كانت حبة البركة التامة والمستخلص المائي كانت غير مؤثرة على نمو كل البكتيريا المختبرة أما المستخلص العضوي كان له تأثير ايجابي علي كل البكتيريا المختبرة وبنسب متفاوتة.

3
من 36 ـــ الي 49
الملخص

اجريت هذه الدراسة بمعامل قسم علم الحيوان كلية العلوم جامعة سبها (2010 ف) لمعرفة تأثير المستخلص الإيثانولي والبتروليم إيثر لكل من أوراق العشار وعنب الذيب والأجزاء الهوائية للبلبال علي طور العذراء للذبابة المنزلية حيث أدت هذه المستخلصات إلي فشل عدد كبير من العذاري المعاملة من التحول لطور الحشرة الكاملة ويزداد معدل الفشل في خروج البالغات بزيادة التراكيز وكان المستخلص الايثانولي للعشار هو الاعلي تأثيرا" ويليه مستخلص الايثانولي للبلبال تم مستخلص الايثانولي لعنب الذيب اما مستخلص البتروليم إيثر فكان مستخلص البلبال هو الاعلي تأثير ويليه مستخلص العشار تم مستخلص عنب الذيب , وكما أحدث مستخلص البتروليم إيثر تشوه في أجنحة الحشرة البالغة الناتجة من العذاري المعاملة وزدادت نسبة التشوه بزيادة التركيز وتمثلت هذه التشوهات في حدوث التواء وقصر وانكماش وضمور والتصاق في اجنحة الحشرات البالغة الناتجة من العذاري المعاملة بالمستخلص مقارنة بأجنحة الحشرات البالغة المعاملة بالمذيب فقط بينما لم يظهر مستخلص الإيثانول أي تشوه في أجنحة الحشرات الناتجة من العذاري المعاملة.

4
من 50 ـــ الي 59
الملخص

أجريت هذه الدراسة في معامل قسم علم الحيوان – كلية العلوم –جامعة سبها لمعرفة التأثيرات البيولوجية لمستخلص البتروليم إيثر و الإيثانول لأوراق نبات الدفلة على بعوضة Culex pipiens عند التراكيز المتدرجة 0.3 , 0.7 , 1.5 , 3.0 , 6.0 و 12.0 جزء في المليون.أظهرت نتائج الدراسة بأن المستخلصات النباتية المستخدمة كان لها تأثير معنوي على النمو و التطور في اليرقات خاصة في عمرها الثاني حيث تمثل هذا في خفض نسبة التعذر(Pupation % ) وخفض نسبة خروج البالغات (Adult emergence % ) مقارنة بمعاملات الشاهد. ومن ناحية أخرى أوضحت النتائج بأن للاختلاف في درجات الحرارة فيما بين27 ± 2 و 32 ± 2 مْ تأثير واضح على اليرقات أيضاً بينت النتائج بأن مستخلص البتروليوم إيثر كان أكثر تأثيراً عن مستخلص الإيثانول للنبات قيد الدراسة.

5
من 60 ـــ الي 70
الملخص

أن الهدف من هذه الدراسة هو بحث وتحليل العلاقة بين النمو الاقتصادي متمثلاً في الناتج المحلي الإجمالي غير النفطي والتشغيل للفترة من 1981-2009 في ليبيا. وذلك من خلال استعراض الخلل الهيكلي, ليتم بعدها إجراء الدراسة التطبيقية وذلك باستخدام أسلوب التكامل المشترك والذي اشتمل على نموذج تصحيح الخطأ في المدى الطويل والقصير.وقد أظهرت نتائج الدراسة من خلال أسلوب التكامل المشترك أن هناك تكامل في العلاقات بين المتغيرات الاقتصادية في المدى الطويل. و إن نموذج تصحيح الخطأ أظهر وجد تأثير سلبي لكل من عامل النمو الاقتصادي وعامل التضخم على التشغيل.

6
من 71 ـــ الي 83
الملخص

تلقى فكرة تكوين لجان المراجعة بالشركات المساهمة الاهتمام الكافي في العديد من الدول المتقدمة. ولقد بدأ ظهور هذه اللجان في الولايات المتحدة الأمريكية بعد تزايد انتشار حالات الغش والتلاعب في القوائم المالية المنشورة للعديد من الشركات في فترة الستينات من جهة، ولدعم استقلال المراجع الخارجي نتيجة لما تعرض له من ضغوط من قبل الإدارة، مما يضر باستقلاليته من جهة أخرى، وتهدف هذه الدراسة إلى إبراز دول لجان المراجعة في زيادة كفاءة وفعالية المراجعة الخارجية، وعلى مدى إمكانية قبول فكرة تطبيقها في بيئة المراجعة الليبية، كما تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الاستقرائي والاستنباطي وذلك للتعرف على الحاجة إلى لجان المراجعة بالشركات المساهمة الليبية، وَّلقدَّ توصلت اَّلدراسة إَّلى عَّدة نَّتائج مَّن أَّهمها تحتاج بيئة المراجعة الليبية الآن إلى تطبيق فكرة تكوين لجان المراجعة بالشركات المساهمة الخاصة لزيادة وتأكيد مصداقية القوائم والتقارير المالية.كما توصلت الدراسة إلى نتيجة مفادها إن لجان المراجعة تؤدي إلى زيادة كفاءة وفعالية المراجعين الخارجيين في ليبيا. كَّما تَّوصلت اَّلدراسة إَّلى جَّملة مَّن اَّلتوصيات مَّن أَّهمها، على الجهات والهيئات المهنية المعنية بتنظيم مهنة المحاسبة والمراجعة في ليبيا مثل النقابة العامة للمحاسبين والمراجعين، أن تقوم بدور فعال في نشر فكرة تشكيل لجان المراجعة في الشركات المساهمة الليبية سواء بين ممارسي مهنة المراجعة في ليبيا أو بين أعضاء ورؤساء مجالس إدارة الشركات المساهمة الليبية والتوعية بمدى أهميتها .

7
من 84 ـــ الي 95
الملخص

إن تطورات الحياة الاقتصادية المتلاحقة أصبحت تحتم على مؤسسات الاعمال ضرورة تعديل النموذج الاقتصادي التقليدي المبني على فلسفة تعظيم الربحية فقط ليأخذ في الحسبان الى جانب الاعتبارات الاقتصادية اعتبارات أخرى اجتماعية لم تكن مأخوذة في الحسبان من قبل ، وعلية أصبح لزاما عليها ان تعمل على تلبية توقعات المجتمع والوفاء بمسؤوليتها الاجتماعية في حدود امكانيتها اما من تلقاء نفسها او تحت ضغط القوانين ، كما يجب على هذه المؤسسات اعلام الاطراف المعنية بإدائها الاجتماعي والافصاح عنة في قوائمها وتقاريرها المالية، وعلى مهنة المحاسبة مساعدة المجتمع في التعرف على الاداء الاجتماعي لمنظمات الاعمال وان عملية قياس وتقييم الاداء الاجتماعي واعداد القوائم و التقارير عن نتائجه ، هي جزءا اساسيا من مسؤولية المحاسب كما انها واجب عليه تجاه المجتمع . وعليه تهدف هذه الورقة البحثية الى التعريف بمفهوم المسؤولية الاجتماعية ، وإبراز أهمية تطبيق محاسبة المسؤولية الاجتماعية ودورها في تحقيق الرفاة الاجتماعي ودوافع ومبررات تحمل المؤسسات للمسؤولية الاجتماعية ، والتعرف على مدى إدراك واهتمام المسؤولين بالشركة الليبية للحديد والصلب بمدينة مصراتة– ليبيا، لمفهوم محاسبة المسؤولية الاجتماعية . وتم اختيار هذه الشركة لأهميتها وكونها أحد أهم المشاريع الاستراتيجية في ليبيا ويعمل بها اكثر من 7000 مستخدم ، وتمتلك اكبر مصانع لتصنيع الحديد والصلب في شمال افريقيا . ولتحقيق أهداف هذه الدراسة فقد تم انتهاج المنهج الاستنباطي الاستقرائي في تحليل واختبار البيانات والمعلومات التي تم تجميعها ، وقد تم استخدام أداة الاستبانة والتي استخدمت لأخذ أراء بعض المسؤولين بالشركة . وقد توصلت الدراسة الى عدة نتائج منها،بينت الدراسة أن إدارات الشركة الليبية للحديد والصلب تدرك مفهوم محاسبة المسؤولية الاجتماعية وكشفت الدراسة بأن النتائج الخاصة بالسؤال السادس والمتعلق بالإفصاح عن الأداء الاجتماعي في تقارير مالية منفصلة كانت تشير إلى انه لا يتم الإفصاح عن الأداء الاجتماعي في تقارير منفصلة كما أظهرت الدراسة أن المجيبين يعتقدون بأن الشركة تهتم بمجالات محاسبة المسؤولية بمجالاتها المختلفة وهى مجال الموارد البشرية ومجال العلاقة مع العملاء ومجال المجتمع المحلي ومجال الموارد الطبيعية والبيئية وقد انتهت الدراسة الى عدد من التوصيات اهمها: ضرورة وجود تشريعات تلزم المؤسسات بتخصيص جزء من ميزانيتها للنشاطات الاجتماعية والافصاح عن الاداء الاجتماعي ، إدراج مادة محاسبة المسؤولية الاجتماعية ضمن مناهج اقسام المحاسبة بالكليات والمعاهد ، تطوير القوائم المالية لتحتوي على البيانات المتعلقة بالأداء الاجتماعي .

8


عرضالصفحاتالأوراق الاجنبية .... عنوان الورقة + الملخصر.م
من 1 ـــ الي 8
الملخص

This paper presents a parametric study of rectangular microstrip patch antenna and their effect on its performance. The antenna has been analyzed using commercially Sonnet 14.53 software based on method of moments (MoM) at resonance frequency of 1.691 GHz .The obtained results shows the effect of various parameters such as patch width, height, dielectric constant ?r, dielectric loss and feed point location on the resonance frequency, return loss, input impedance , bandwidth , directivity and VSWR

1
من 9 ـــ الي 19
الملخص

This paper reported an extensive study on the composite epoxy/sol-gel adhesive bonding of mild steels and the influences caused by the level of the surface roughness of the bonded substrates. Inorganic nanoparticles (NPs) were added as the reinforcement phase to a diglycidyl ether of bisphenol A (DGEBA)-based epoxy resin that was modified by a hybrid sol-gel method. The mechanical performance was characterised by the shear test in order to evaluate the adhesive strength performance of the composite epoxy/sol-gel material on the surface of mild steel under different degrees of the surface roughness. The experimental results indicated that there is a decrease in the adhesive strength with the decreasing surface roughness. The surface of mild steels treated by the P120 abrasive paper (AP) revealed the highest average shear strength value of ~ 18±0.9 MPa amongst the examined samples. On contrast, abrading the substrate surface with the P600 AP gave the lowest average shear strength value of 10.5±0.7 MPa. The increase in the joint strength of the steel surface treated by the P120 AP compared with those of the P240, P400 and P600 AP treated samples is attributed to the availability of the extra interfacial bond area. The adhesive penetrated the pores, hardened, and then acted as the micro interlocking forces, leading to the increase in the real interfacial shear strength. In addition, the decrease in the value of the adhesive strength is due to a reduction of the mechanical interlocking. The scanning electron microscope (SEM) revealed that the specimens treated by the P120 AP have greater mechanical interlocking than that of the specimens treated by the P240 AP. Infinite Focus Microscope (IFM) results confirmed that a smoother surface gave a lower roughness profile, and thus decreased the interlock process.

2
من 20 ـــ الي 28
الملخص

Background: Garlic is commonly known as Allium sativum belongs to the plant family Liliaceae, which is a genus of 500 species. It has been recognized for its therapeutic and medicinal value. Nowadays, garlic powder and pills are widely used for certain therapeutic purposes which include lowering blood pressure and improving lipid profile. Objective: Thus this study was conducted to evaluate the blood lipid profile and abdominal fat in rats that were given local flesh crude garlic and feed with high fat diet for three weeks. Methods: In this research eighteen (18), albino female rats were used. Their weights were ranged from 180-205 grams (g); they were randomly divided into three groups in which each containing six (6) rats. Group (A) control was given only normal food which consists of hundred (100) g mixed bread and biscuits in addition to milk and tap water ad libitum. Group (B) was given food consisting of eighty one (81) g of mixed bread, biscuits and fifteen (15)g sheep fat plus four (4) g garlic , in addition to milk and tap water was added ad libitum. Group (C) was given food which consists of eighty five (85) g mixed bread, biscuits and fifteen (15) g sheep fat, some milk and tap water ad libitum. All of the groups were given the corresponding food for twenty one (21) days. Heart puncture was carried out and the blood was collected into tubes without anticoagulant. Serum levels for cholesterol; triglyceride, high-density lipoprotein (HDL) and low-density lipoprotein (LDL) were determined using readymade kits. Results: In this study there were decrease in blood cholesterol, triglycerides and low-density lipoprotein (LDL) in rats feed with crude garlic, high diet fat and besides nearly complete absence of fat inside the abdomen of those rats. Conclusion: In conclusion, the feeding of crude garlic to rats for three weeks lowered blood cholesterol, LDL and significantly increased the level of HDL, in addition to reduction of abdominal fats, which might be good indication for its medicinal and therapeutic use.

3
من 29 ـــ الي 38
الملخص

Trigonella foenum-graecum (Fenugreek) seeds and Cinnamomum zeylanicum (Cinnamon) bark have long been utilized for culinary purposes prior to being recognized as a hypoglycemic agents. Here we tested the hypothesis that administration of fenugreek seeds and cinnamon bark modulates the adverse effects of diabetes on blood glucose, liver enzymes and kidney functions of diabetes induced by alloxan in male rats by using their aqueous extracts. Induction of diabetes significantly increased the blood glucose associated with a significant depression in the activity of liver enzymes and kidney functions. The animals is divided into 6 groups each contains 6 rats: normal group, diabetic group, two diabetic groups treated separately with low dose and high dose of aqueous fenugreek extract and two diabetic groups treated separately with low dose and high dose of aqueous cinnamon extract. Compared with untreated diabetic group, there were a significant decrease in F.B.G., ALT, AST, ALP, Urea and Creatinine levels in treated diabetic rats after administration with extracts and that effects were depend on doses, and also cinnamon had better effects than fenugreek.

4
من 39 ـــ الي 47
الملخص

The objectives of this study were to assess the bacterial content of air conditioning and indoor air of some hospitals in the south of Libya. This study was conducted in a 2nd of March hospital and Brack general hospital in southern Libya. Samples were collected from indoor air, and from filters, cooling coils, and water drainage basins of air conditioning units in those hospitals. Bacterial colonies were counted and identified characteristics of the bacteria on blood agar and Mc conkey agar, also identified bacterial species. Bacterial numbers in the samples taken from 2nd March hospital formed 56.57% of the total indoor air samples, 79.9% of the total filters samples, 72.07% of the total coils samples, and 54.63% of the total water samples. The bacterial numbers in samples taken from a Brack general hospital contained 43.43% of the total indoor air samples, 20.1% of the total filter samples, 27.93% of the total coils samples, and 45.37% of the total water samples. The bacterial species identified included some species of pathogenic bacteria as S.aureus, which existed in the various samples, K.pneumonae, Bacillus and Pseudomonas, those species involved in nosocomial infections. Conclusion: The occurrence of high bacterial numbers on parts of air-conditioning followed by its spread to the internal environment which constitutes a health risk to people exposed to it especially if this environment is the hospitals where patients with various injuries.

5
من 48 ـــ الي 55
الملخص

This study was carried out during the summer season of 2010 at the Agricultural Research Station, Sebha, Libya to study effect of soaking seeds in four micronutrients solutions (Fe, Fe+Mn, Fe+Mn+Zn and Fe+Mn+Zn+Cu) and three soaking periods (3,6 and 9 hours ) as well as their interactions on growth and yield of maize crop. The main results showed that, all treatments of soaking seeds in micronutrients, soaking periods and their interactions significantly increased plant height, seed weight per plant and hectare comparing to control. Soaking seeds in micronutrients solutions (Fe, Fe+Mn, Fe+Mn+Zn and Fe+Mn+Zn+Cu) increased the mean values of plant height by 10.62, 15.85, 15.06 and 10.38%, re-spectively as compared with soaking seeds in distilled water. Increasing soaking du-rations in micronutrients solutions (6 and 9h) increased plant height, the mean val-ues of plant height increased by 4.42 and 8.78%, respectively as compared with 3h soaking duration. The maize yield increased by 32.98, 40.84, 37.50 and 21.75 % as compared with the control treatment for Fe, Fe+Mn, Fe+Mn+Zn and Fe+Mn+Zn+Cu soaking treatments, respectively. While, the yield increased by 4.46 and 14.24 % as compared with 3 h soaking duration treatment for 6 and 9 hours soaking duration treatments, respec-tive The previous results led to conclude that, seeds yield of maize can be increased if seeds soaking in micronutrients solutions before seedling. Also, seeds yield of maize can be increased by increasing seeds soaking duration.

6
من 56 ـــ الي 64
الملخص

Ten metal ions viz, Fe(III), Cr(III), La(II), Sn(II), Co(II), Ba(II), Pd(II), Ti(II), Sr(II) and Zr(II), were selected to elucidate the interaction of these metal ions with nalidixic acid(NAL) using potentiometric and conductometric methods. The ionization constant of the ligand and stability constants of the complexes formed have been tabulated at 25±1.0C? and 0.01 M ionic strength of NaCl in 25 %( v/v) aqueous-ethanol solution. Complexes of 1:1, 1:2 and/or 1:3 metals to ligand ratios are formed depending on the nature of the ligand or metal ions. As well as, the stoichiometry of complexes confirmed by conductometric method. Also simple, precise, rapid and low-cost potentiometric and conductometric methods for nalidixic acid determination in pure form and tablets are proposed. Nalidixic acid present in tablets containing known quantity of drug were potentiometrically titrated by 0.1M of NaOH using a combined glass pH electrode. The detection limit was 2.20 mg /25ml. The calibration graph is linear in the range of 0.23– 2.55 mg/25ml. The correlation coefficient of determination (r) comes out to be 0.9972. The standard deviation (SD) was 2.77. No interferences were observed in the presence of common components of the tablets. The percentage recoveries of nalidixic acid in tablet dosage formulations by potentiometric and conductometric methods were (95.8-98.68) %, with standard deviations (SD) were within (0.18–0.4) (n=5).

7